Som selvstendig næringsdrivende billedkunstner er jeg opptatt av kunst som styrkende mentalt endringsarbeid. Mine erfaringer forsterker troen på at kunsten (gitt tid, rom og oppmerksomhet) kan fungere som forløser og formidler av følelser, og opplevelser. Kunst kan bringe folk nærmere seg selv, og hverandre.
Et helt liv har jeg tegnet; lekende, studerende, underholdende, kommuniserende, mediterende og forskende. Jeg jobber med flere typer uttrykk, teknikker og metoder. Det er spennende å blande dem og gjøre nye oppdagelser. I forskjellige materialer, med og uten farger, har jeg uttrykket meg både innadvendt og utagerende. Jeg har lagt mitt temperament, mine følelser, tanker og idéer i strek og strøk og pålimte lapper. Spennende narrativ dukker opp mellom linjene, og andres tolkninger gir bildene et helt nytt liv.
Det digitale arbeidet blir mer kontrollert. Verktøyet gir en avstand til det taktile, men også en annen oversikt og mulighet til nye sammensetninger.
Målet er å kombinere det klassiske med et mer rått uttrykk, basert på eget uttrykksbehov. Jeg vil forene følelsesmessige og faglige kontraster, bygge broer og skape dynamisk balansert helhet. Min ballast i form av fagkunnskap og livserfaring smelter intuitivt sammen inn i det jeg velger å uttrykke i mine bilder.
Publikum utvikler selv fortellingen om de figurative bildene, basert på hvilken karakter de identifiserer seg med, eller velger som hovedperson. Når jeg går i dypet av meg selv treffer jeg kanskje noe i dypet av deg?
KUNSTNERISK VEILEDNING
Jeg elsker mitt fag og mitt virke, og får tilbakemeldinger fra elever om at entusiasmen er smittsom.
Det gir meg glede å se mennesker åpne seg i trygge omgivelser, få aha-opplevelser som utvider deres kunstneriske repertoar, og mestringsfølelse som øker vitebegjæret.
Grunnlaget for mitt visuelle språk kommer fra studier, og undervisning, ved den private kunstskolen Christiania Kunstakademi (friAkademiet), og Jan Cato Bøttger.
Jeg fordypet meg i konstruktiv naturalisme, og den grunnleggende grammatikken i som ble utviklet basert på antikkens kunstnere, via gamle mestere i renessansen, frem til den store forms språk i Norden. Fascinasjonen for den arkitektoniske oppbyggingen av menneskekroppen startet i tenårene.
Kurs og workshops
Verksted . / & )
Et tilbud til deg som har behov for tid og rom til kreativ utforskning av eget 2D uttrykk med ulike materialer og valgfritt motiv. «Farger & Frihet – Studier & Samtale» er et relativt fritt konsept som involverer det å finne sitt eget uttrykk i selvvalgte materialer, å jobbe selvstendig, men sammen med andre. Jeg er tilstede som faglig veileder.
Vi arbeider både med de abstrakte kvalitetene som bygger helheten i bildet, og med figurativ form. Prosessen er forankret i hver enkelt sine ferdigheter, og det utvikles en større forståelse for konstruktiv naturalisme, tegning, farge, form, volum, rom og komposisjon.
Min bAKGRUNN
- Kommunikasjonsansvarlig ved
Kvadraturen Kunstatelier, Adamstuen - Underviser ved Nydalen Kunstskole
- Samarbeid med Lovise AK
- KMISO
Kunst Mot Incest og Seksuelle Overgrep. - Malegruppe ved Nok.Oslo
- Oslo Kunstakademi, kursvirksomhet
- Ateliér . / & ) billedkunst, kurs, workshops og veiledning
- Christiania Kunstakademi/friAkademiet, klassisk kunstutdanning og undervisning
- Media og kunst, og tilbake til naturen i vakre Värmland i Sverige
- Galleri GreenWitch Village i Oslo,
utstillinger, forestillinger og foredrag. - Emily Carr College of Art and Design i Vancouver, B.C., Canada. BFA, Studio Major; tegning, maleri og grafikk.
- Oslo Tegne- og Maleskole.
- Christiania friAkademi.
- Form og teater, Skjeberg Folkehøyskole.
- Tegning/form/farge, og estetiske fag, Elvebakken og Fagerborg videregående.
- Født i USA 1966. Vokst opp i Kenya og Oslo.
MEDLEM
Norske Billedkunstnere, fra 1991.
BONO/Billedkunst Opphavsrett i Norge.
SKAPELSEN MÅ FÅ VÆRE DET DEN ER
Faget
må ikke kvele uttrykket, men
la det få finne sin flyt.Uttrykket
må ikke drukne faget, men
la det få puste.Lidenskapen
må ikke forgripe seg på materialet, men
la det få ha sin egen vilje.Materialet
må ikke underkaste seg lidenskapen, men
la den få finne sitt utløp.Komposisjonen
må ikke binde ånden, men
la den få rom til å virke.Ånden
må ikke løsrive seg fra komposisjonen, men
la den få bli sitt instrument.Kunstverket
må ikke svekke åndsverket, men
la det få skinne gjennom.Åndsverket
må ikke underkjenne kunstverket, men
la det få være et fartøy.Kunstneren
må ikke dirigere publikum, men
la dem få oppleve ut i fra sitt ståsted.Publikum
må ikke kreve å forstå kunstneren, men
la hen få skape fritt.Skapelsen
må få være
det den er.Kunsten må få muligheten til å oppstå.Sonja Bunes
I face the blank paper
and it faces me.
Dots, lines and curves
create expressions.
I get to know them as
I continue the practice.
I let the sheet, with
the previous marks,
dictate
each move.
Sometimes
I get too eager and
I stumble
into my own impatience.
With forgiving acceptance
the paper,
the pencils,
and I go
on our humble journey
into
the complex possibilities
of
the simple act
of drawing.
Tilbakeblikk
13 minutter stille visning av noen gamle skisser, tegninger, trykk, malerier og kollasj: